3/18/2013

SUSHI UTAN RIS

Nu har jag testat att göra sushi utan ris med gravad lax. Det är lite kul att då jag var vegetarian så tyckte många att jag var helkonstig för att jag åt sushi utan fisk och de tyckte att det inte kunde kallas sushi. Nu när jag nämner att jag har gjort sushi utan ris så tycker folk inte heller att det kan kallas sushi för att de tycker att det är riset som gör sushin. 

Jag tror att de som säger att man inte kan kalla sushi utan fisk eller ris för sushi aldrig har testat att äta sushi utan fisk eller ris. Jag skulle säga att det knappt är någon skillnad i smak mellan dessa olika typer av sushi. Det som ger sushin smak enligt mig är soyan, ingefäran och wasabin. Dock så måste jag säga att sushin utan ris som jag har gjort var lite svårare att forma men smaken är i princip densamma. Dessutom så går det snabbare att göra sushi om man slipper koka riset. Om man vill att det ska gå ännu snabbare så borde det gå att göra en sushi sallad med alla ingredienser och sedan ringla över lite soya blandat med wasabi. Jag ska testa att göra det någon gång.

För att göra sushin ovan använde jag mig av röd paprika, noripapper, gurka, morot,avocado och gravad lax.

Sen så vill jag skänka en tanke till min faster som just nu håller på att somna in i sin diabetes. Hon har inspirerat mig väldigt mycket under min uppväxt. Tänk vilka fina liv sockret skördar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar