2/19/2013

Kost historia

Jag har i stort sett varit vegetarian under hela mitt liv då min mamma är vegetarian och var det även under graviditeten med mig men jag började vägra kött helt då jag var ca 6 år gammal. Under dessa år har jag aldrig tänkt på att äta kött. Kött har sett som något som man inte äter och jag har aldrig varit sugen på kött eller velat äta det. För mig har den vegetariska kosten känns självklar. För en köttätare så kan det vara svårt att förstå hur jag känner för kött men jag kan jämföra det med att äta katter, hundar, kackerlackor. Detta är något som man ofta äter i andra kulturer men som för oss i Sverige ofta ses som väldigt avskräckande, något man inte äter. Så har jag känt hela mitt liv om köttprodukter, jag har inte sett det som mat som man äter.

Först i högstadiet så började jag tänka att jag skulle försöka ge köttet en chans då jag märkte att det var väldigt socialt avvikande att inte äta kött och folk frågade mycket och tyckte att jag var lite konstig. Därför så bestämde jag mig för att smaka kött på varje kunskapslektion för då hade jag ju ändå lagat all mat själv och jag kanske skulle förstå varför alla tyckte att jag var så knäpp som inte ville äta kött. 
Detta ledde dock ingenvart för att jag har svårt att ens ha kött i munnen. Nästan lika äckligt som att jag skulle stoppa in en levande kackerlacka i munnen så jag gav upp det ganska snart. 

När jag började gymnasiet så var det många i min närhet som började intressera sig för vegetarisk kost och vi fick lära oss mycket i skolan om hur djurhållningen sköttes och viken stor miljöpåverkan kött har på miljön. Då började jag känna att jag gjorde nåt bra, jag gjorde nåt väldigt bra för miljön  djuren behövde inte lida på grund av mig och jag funderade nästan på att bli vegan för att gå all in liksom. 
Men för ungefär 1.5 år sedan kom jag in på det här med träning. Träning har jag alltid gillat men jag hade inte rört på mig så mycket sedan jag slutade konståkningen i 6an så jag började läsa på lite om träning och hälsa för jag tänkte att jag skulle bli bättre på att ta hand om min kropp. I samma veva började jag också att konsumera mer och mer animaliska produkter så som ägg, mjölk och ost. Jag läste om vad som var nyttigt och började tänka att jag skulle äta lite mindre vita kolhydrater och fett. Men efter att tag så kom jag in på kost hållningen LCHF/palelo. Jag som gammal vegetarian tyckte förstås att denna kost hållningen lät helt absurd, speciellt då det första jag läste om den var att det var en kött diet som skulle förstöra miljön och klägga igen blodådrorna så att man skulle få hjärtinfarkt och dö. 

Nu  vet jag att det som skrevs i den artikeln jag läste inte var sant. Jag har läst väldigt mycket om den här kosthållningen som innebär att vi människor skall äta det vi är skapade för. Därför så kommer ni som läser den här bloggen att få följa min väg från vegetarian till hälsa på riktig mat och naturlig kost. I fredags så åt jag min första burk makrill och sedan dess så har jag ätit både kött och kyckling. Det är fortfarande svårt för mig att äta det då jag får kväljningar och ryser då jag äter det så den första veckan som kötttätare så kommer målet att vara att få i min någon form av animaliskt kött varje dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar