2/22/2013

Paleo vs LCHF


Jag försöker ju att undvika spannmål och socker så mycket som möjligt och måste därför få i mig energi i form av fett och kolhydrater från grönsaker istället. Kosthålningen som jag försöker att leva med liknar ju både paleo och LCHF. De stora skillnaderna mellan paleo och LCHF är ju att man i paleo äter frukt men inte mejerier och LCHF så gör man tvärt om. Mitt största mål med min livsstilsförändring är att undvika spannmål, socker och konstgjorda tillsatser i största möjliga mån samt att gärna äta så mycket ekologiskt som möjligt. Jag vill inte heller överkonsumera mejerier då det lätt är hänt för att det är lite för gott utan endast använda det ibland för att få lite godare smak och istället få i mig fettet från andra bra livsmedel som nötter, kokos, olja, avocado och äggula. Frukt skall ses som godis och därför ätas väldigt begränsat men jag tänker inte utesluta det helt för jag tycker att det är väldigt gott.

Dagens söta frukter är ju inte direkt naturliga då de är väldigt mycket större och sötare än de frukter som fanns förr. Då var frukter ofta väldigt ovanliga läckerheter som bara gick att få tag på ibland. Mejerier har vi också ett stort överflöd av idag då vi har boskapsdjur. Förr var det nog inte lika lätt att få tag på mjölk och om vi fick tag på det så var den knappast pastöriserad. Pastörisering av mjölk kan ge negativa effekter på proteinerna, näringen mm. Ska nog ta och läsa på om det här med mjölk lite mer då jag får tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar