Jag har alltid gillat pannkakor och det är väl förståeligt då vanliga pannkakor verkligen är kakor gjorda i pannor. Vetemjöl i smeten, socker i sylten,socker i grädden och kanske till och med glass till. Det gör ju pannkakor till en efterätt som man äter som en maträtt. För några veckor sedan så upptäckte jag att man kunde göra pannkakor utan mjöl och socker och idag så hittade jag på ett nytt paleo vänligt recept som blev väldigt gott.
Ingredienser:
400 g kokosmjölk som har stått i kylen ett tag så att mjölken har delat sig
2 ägg
1 msk fiberhusk
salt
ev, vaniljpulver och kanel
Mosade bär till servering
Kokosmjölken skall vara kall så att lite av kokosmjölken har stelnat. Skeda ur den stelnade kokosmjölken ur burken och lägg den i en bunke och ställ tillbaka den stelnade kokosmjölken i kylen så att den håller sig kall. Blanda den vattniga kokosmjölken och resten av ingredienserna i en bunke. Låt stå 5 min så att smeten hinner svälla. Stek sedan som vanligt i kokosfett eller ghee. Det kan vara lite svårare att steka dem än vanliga pannkakor om man inte är van. Jag gjorde små plättar av dem så att de blir lättare att vända.
Vispa sedan den stelnade kokosmjölken och tillsätt lita vanlijpulver.
Servera pannkakorna med den vispade kokosgrädde och de mosade bären.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar