Nu under sportlovet så tänker jag ta vara på tiden då jag inte har någon skola och göra en hälsovecka. Under den här veckan ska jag äta strikt paleo (stenålderskost). De senaste veckorna i min nya livsstil så har jag tillåtit olika former av mejerier som egentligen inte ingår i paleokosten men under den här veckan ska jag inte äta något som innehåller mjölk.
Detta kommer jag att äta:
- Animaliskt protein: Ägg,fisk,kött,kyckling och gris
- Alla sorters grönsaker
- Alla typer av rotfrukter utom potatis
- Fett: kokosfett,kokosmjölk,ghee,olivolja och avocado, äggula
Ovan ser ni en bild på några råvaror som man använder sig av då man äter paleo. Som ni ser så finns det nötter, frukt,honung och ost i toppen av pyramiden men under den här veckan så kommer jag att utesluta dessa produkter helt för att helt avgifta mig från sockret som finns i frukt och för att jag har en tendens att äta för mycket nötter. Jag kommer inte heller att äta några paleofierade efterätter, bara riktig mat 2 gånger om dagen och kanske ett litet mellanmål beroende på hur hungrig jag är.
I paleolivsstilen så ingår också att hålla sig undan från olika typer av tillsatser och kemikalier som kan finnas i färdiga livsmedel. Detta kommer jag att försöka undvika så långt det går. Under den här veckan tänker jag också testa en massa nya goda recept så att jag lär mig att laga maträtter som innehåller djur. Ekologiska livsmedel är också att föredra för ju bättre maten är framställd desto nyttigare är den för mig att äta.
På måndag så börjar utmaningen!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar